برنامه سفر برنامه سفر .

برنامه سفر

برنامه سفر روستاي زيباي ابيانه

روستاي زيباي ابيانه

ابيانه نقطه‌اي خوش‌منظره و خوش آب و هوا و داراي موقعيت طبيعي مساعدي است. در دوره صفويه هنگامي كه شاهان صفوي براي ييلاق به نطنز مي‏‌رفتند بسياري از نزديكان آنها و درباريان ترجيح مي‌‏دادند در ابيانه اقامت كنند.روستاي ابيانه در وهله اول روستايي چند طبقه به نظر مي‌‏آيد كه در بعضي موارد تا چهار طبقه آن را مي‏‌توان مشاهده كرد. مهمترين جاذبه اين روستا كوچه‌هاي كاهگلي و مردم مهربان آن است.

مسجد جامع ابيانه

مسجد جامع ابيانه جزو زيباترين مساجد اوليه اسلامي در ايران است. قدمت مسجد به دوره سلجوقيان مي‌رسد و تاريخ حك شده بر روي محراب و منبر چوبي به سال ۴۷۷و۴۶۶ هجري قمري دليلي بر اين ادعا است. بر روي ديواره‌هاي اين شبستان حفره‌هايي وجود دارد كه در گذشته با قرار دادن چربي گاو يا گوسفند و سوزاندن آنها براي روشنايي و گرم كردن فضاي اينجا استفاده مي‌شده است. سقف اين شبستان به واسطه سوازندن همين چربي‌ها پر از دوده‌هاي سياه بود و همين از دلايلي هست كه اين شبستان چوبي رو سال‌هاي طولاني از گزند موريانه حفظ كرده است. 

مسجد پرزله ابيانه


 مسجد تاريخي پرزله يكي از مساجد قديمي ابيانه است كه قدمت آن دستكم به ابتداي قرن هشتم هجري قمري بازمي‌گردد. كتيبه موجود بر درب تاريخي جانب غربي مسجد تاريخ ۷۰۱ هجري قمري را نشان مي‌دهد كه ممكن است اين درب بعد از ساخت بناي مسجد در آن محل نصب شده باشد و در اين صورت قدمت بنا قطعا به پيش از قرن هشتم باز مي‌گردد. داخل اين مسجد در حال حاضر قابل بازديد نيست اما ظاهر مسجد بسيار زيبا است.

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ آبان ۱۴۰۰ساعت: ۱۲:۰۳:۵۰ توسط:hsi موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :